x
Tampony

PMS (premenstruační syndrom): příšerný, mizerný, strašlivý?

Vezměte příchod své menzes s humorem. Pomáhá to! A když si k tomu v těchto dnech trochu upravíte jídelníček, vaši strastiplnou periodu bude rázem lehčí překonat.

Pamatujete si, jak bere „příjezd tety Irmy“ neboli ohlášení menstruace partička IT z bláznivého seriálového sit comu? Samozřejmě – s nadsázkou, která vhání slzy do očí. Zkuste brát své předmenstruační příznaky zrovna tak, i když se to bude zdát někdy kruté, nakonec vám to pomůže.
Nejdřív se podívejte realitě do očí. Představte si, že se vědci zabrali do ženských předmenstruačních symptomů natolik důkladně, až napočítali na 150 jejich druhů, a to psychických i fyzických. Mezi nimi najdete podrážděnost, výkyvy nálady, depresivní nálady, úzkost, poruchy spánku a soustředění, otoky kotníků a očních víček, napětí v prsou, bolesti hlavy či břicha, ale také pocit velkého hladu nebo naopak plnosti, nadýmání, akné a další hrůzy. Jako PMS se označuje soubor různých příznaků, kterými ženy trpí ve druhé polovině svého cyklu (tedy v období po ovulaci). Ty se navíc můžou vzájemně kombinovat a s věkem se mění. Trpí jimi čtyři ženy z pěti. U 22-26 % žen jsou přitom potíže natolik závažné, že lze hovořit o PMS čili premenstruačním syndromu. Pět procent žen dokonce kvůli němu potřebuje zvláštní léčbu.

Po racionálním zvážení vám asi bude jasno, že obrnit se proti 150 možným proměnlivým neblahým průvodcům příchodu měsíčků je zhola nemožné. Ale na druhou stranu jemnou změnou jídelníčku v tomto období si můžete od bolestí a nepříjemností ulevit. A to se počítá!
Předmenstruační příznaky údajně zhoršuje vysoký příjem živočišných tuků nebo konzumace kofeinu, ať už v kávě, čaji nebo v cole. Nahraďte je na pár dní bylinkovými nebo ovocnými čaji, kávou bez kofeinu nebo meltou. A vynechejte i čokoládu, aspoň její nezřízenou konzumaci. Pokud býváte před menstruací podrážděná jako vosa v parnu, nejspíš ani nebudete mít na žádné večírky ani chuť, což se hodí. V tomto období nemáte pít drinky s -OH skupinou, zvláště ne tvrdý alkohol. Naopak se prolévejte H2O nejlépe neperlivou. Prospějí vám minerálky (zvláště pak ty relaxační ze šalvěje, mateřídoušky nebo meduňky).

Vyhledávejte potravin s vitaminy skupiny B, především vitaminem B6, a jezte hodně vlákniny. Najdete je v droždí, bramborách, vepřovém masu, vejcích, banánech, zelí, mrkvi, ořeších, kuřatech a rybách. Ku prospěchu by vám mohla být i slunečnicová semínka, fazole a hrách (ovšem ne v případě, že máte před měsíčky bříško jak balón z pouti). Když už jste v tom doplňování důležitých látek, nezapomeňte ani na vitamin C a železo. Asi ani netušíte, že při menstruaci vaše tělo ztrácí dvojnásobek až čtyřnásobek obvyklé denní dávky železa! Díky tomu 15 % žen trpí jeho nedostatkem. Nové „železné zásoby“ si vytvoříte, když si dáte játra, játrovou paštiku, sušené meruňky, dýňová a slunečnicová semínka, mandle nebo kvasnice. I hladina cukru se u žen pod vlivem PMS výrazně houpe. V této době míváte chuť na sladké, ale vy byste ji měla ošálit třeba konzumací ovoce a k tomu si jídlo takticky rozložit do pěti až šesti menších porcí. Do jídelníčku zařazujte také hořčík, respektive sezamová a dýňová semínka, ořechy, pšeničné klíčky, banány (a malý kousek čokolády).

Podrážděnost, ale i bolesti hlavy a citlivost prsou, případně i bolestivou menstruaci můžete mírnit olejem z pupalky dvouleté. Pokud během měsíčků obvykle přiberete 2-3 kila, pak máte tendenci zadržovat v těle vodu. Omezte sůl i slaná jídla, a naopak doplňte magnézium (hořčík). Pobolívá vás v podbřišku? Klidně si vezměte lék proti bolesti. Jen se vyhněte aspirinu a dalším lékům s kyselinou acetylsalicylovou, která zvyšuje krvácení. Na nespavost, zapomnětlivost, sklon k pláči a depresivní náladu nasaďte vitaminy E a B. Naplánujte si procházku, projeďte se na kole, zatancujte si (třeba břišní tance). Cvičení spolehlivě zažene napětí i splín a vyplaví omamné endorfiny, takže se budete cítit blaženě. Dopřejte si dostatek spánku, relaxujte, zajděte s kamarádkou na vitaminový koktejl a obklopte se láskou, s ní člověk zapomíná na všechny útrapy.

A ještě trocha povzbuzení na závěr. Pokud se každý měsíc cítíte před menstruací nafouklá jako pneumatika, v obchodech rabujete regály s čokoládou a vaše nálada se mění rychleji než aprílové počasí, pak vás třeba potěší tahle zpráva: Prý je vědecky dokázáno, že ženy trpící PMS umějí žít v přirozeném souladu s okolím a k tomu vynikají skvělou pamětí. A to nejen před menstruací!

Cookie Nastavení