x
Nezařazeno

Menstruace a sport

Během menstruace dochází v těle k několika změnám, menstruace může narušit náš pravidelný režim. Známe to všechny – bolesti, změny nálad, nepohoda. Jak to jde ale dohromady se sportem? Můžeme cvičit, když menstruujeme? Ovlivní menstruace náš sportovní výkon?

Ty z vás, které se na střední škole radovaly, když dostaly menstruaci, protože to byla snadná cesta, jak se vyhnout tělocviku, asi zklameme, nicméně sport a menstruace se nevylučují. Výjimkou budou ženy, které trpí extrémně silným krvácením, nebo bolestivým krvácením, většina z nás však sport vyřazovat ze svého režimu nemusí.

Ostatně vrcholové sportovkyně, si také neberou jednou měsíčně „pauzu“. Pokud tedy nepočítáme Heather Watson, která si v roce 2015 zavolala uprostřed tenisového turnaje lékaře a ukončila zápas kvůli „holčičím věcem“. My jsme rádi, že to udělala, protože se tím zlomilo tabu – menstruace a sport. O tématu se začalo více mluvit, ženy se začaly otevřeně bavit a předávat si tipy. A komunikace je klíč ke každému úspěchu.

Jak tedy na sport při menstruaci?

Pozor si musíte dávat jednoznačně na pitný režim. To platí sice pro sportování obecně, při menstruaci je to ale ještě důležitější. Je potřeba doplnit minerály, které se při krvácení vyplavují. Žena by také měla brát ohledy na svůj stav, zejména na příznaky, které s sebou menstruace může nést. Pokud se vám motá hlava, není pro vás ideální kladina, nebo šplh na tyči, když vás bolí břicho, posilujte raději jiné partie. Vnímejte, co se s vaším tělem děje a přizpůsobujte tomu svůj cvičební program.

Krásným příkladem je jóga, která s periodou, na rozdíl od většiny ostatních sportů, počítá. Menstruující ženy mohou na jógu chodit, ale cviky se pro ně lehce liší – nedoporučují se dynamické sestavy nebo obrácené pozice. Zároveň menstruace není vhodnou dobou, kdy si vyzkoušet například Bikram Yogu, která probíhá v místnosti vyhřáté na 42°C. Je tedy potřeba se starat o to, abyste to se sportem nepřehnaly a fyzická aktivita byla úměrná vašemu stavu. Nebo jednoduše řečeno, používat hlavu.

Další nejistotou v období periody může být strach ze „ztrapnění se“, tedy že se na oblečení objeví červená skvrna, která nás okamžitě prozradí. V tomto případě se ale opravdu nemusíme bát, pokud používáme tampony podle návodu a pravidelně je vyměňujeme. Je pravda, že během sportu se nám krevní oběh zrychluje a krvácení tak může být vyšší, než pokud doma ležíme na pohovce, na druhou stranu s tamponem se správnou absorpcí jste na tuto situaci bezpečně připravená.

Jestli i přesto váháte a nechce se vám během menstruace do fitka, mějte na paměti, že přiměřená aktivita během menstruace má na vaše tělo pozitivní dopad. Je obecně známo, že při fyzické aktivitě se v těle uvolňují endorfiny, tzv. hormony štěstí, které pozitivně ovlivňují naší náladu. A to je zejména v období výkyvů nálad a podrážděnosti přesně to, co potřebujeme.

Pokud menstruujete a nejste si jistá, zda si zacvičit, promyslete si to. Zeptejte se sama sebe, zda máte běžné bolesti, nebo extrémní. Pokud opravdu trpíte bolestí, nechte cvičení na jindy, pokud ne, klidně si zacvičte. Pokud by se vám po cvičení zhoršil průběh menstruace, pravděpodobně jste se přetížila a měla byste ubrat, pokud to ale nepřeženete, budete po cvičení odcházet s lepší náladou. A to třeba ocení i váš partner 🙂

Cookie Nastavení