Chut_k_jidlu

Menstruace

Menstruace a chuť k jídlu

Jak už jsme psali v předchozích článcích, během menstruace dochází k řadě změn v ženském těle. Tyto změny mohou mít vedlejší příznaky, zejména pak těsně před menstruací. Premenstruační syndrom, neboli PMS, může mít až na sto příznaků, proto je rozdělen hned do několika kategorií. Nejběžnějšími symptomy PMS, které mohou trvat po celou dobu menstruace i krátce po ní, jsou výkyvy nálad, bolesti prsou a břicha a chuť k jídlu. A právě o chuti k jídlu budeme dnes hovořit.

Menstruace může vyvolávat chutě k jídlu, ať už klasickou „žravou“ náladu, chuť na sladké, nebo u některých žen i chuť na jídlo, které běžně moc v oblibě nemají. Čím to je? Tak jako každý hlad, či chuť, vzniká i menstruační hlad kvůli rozkolísané hladině cukru v krvi. Na základě toho, jak na tom jste s hladinou cukru v krvi a zároveň s příjmem a vstřebáváním určitých vitaminů a minerálů, vám pak dá tělo vědět, co momentálně potřebuje.

Jak s chutěmi pracovat?

V první řadě je potřeba si uvědomit, že tyto chutě nevznikají jen tak, a že jsou odrazem toho, co naše tělo potřebuje. Máme tedy dvě možnosti, jak s chutěmi nakládat – buď nastavíme prevenci tak, abychom se chutím úplně vyhnuly, tzn. dáme tělu vše, co potřebuje ještě, než si o to řekne, anebo, pokud už se chutě projevily, je uspokojíme. Ani jedna volba není špatně!

Prevence

Pokud nás chutě obtěžují, nebo nemůžeme jíst určité potraviny, které jsou potřeba k jejich uspokojení, pak je nutné nastavit jídelníček tak, abychom chutím předcházely. Musíme pracovat na tom, abychom si hladinu cukru ustálily v normálu. Tomu nepomůže nic lépe, než pestrá a vyvážená strava.

Je dobré mít na paměti glykemický index potravin a konzumovat potraviny s nízkým či středním glykemickým indexem, cukr se z těchto potravin uvolňuje do krevního oběhu pomalu, a proto nám zůstává déle pocit sytosti. Naopak potraviny s vysokým glykemickým indexem nás uspokojí okamžitě, ale jen na velmi krátkou dobu – a právě do této kategorie spadají například sladkosti, ale i mnoho dalších potravin, proto doporučujeme si vyhledat více informací.

Uspokojení chutí

Pokud se vašim chutím nedá odolat a potřebujete do sebe zkrátka okamžitě něco nacpat, tak doporučujeme jít na to zdravěji, než přes čokoládu a podobně. Vřele doporučujeme mít vždy po ruce hroznový cukr, případně glukózu, abyste v případě neovladatelných chutí měli po ruce rychlou úlevu. Proč? Protože takové chutě vám často ovlivní náladu a například na pracovišti se vám toto může snadno vymstít. Doporučujeme tedy při těchto stavech polknout cukřík, který vám dočasně pomůže chuť přemoci, a skočit si pro něco k jídlu.

Pokud máte chuť na čokoládu, mrkněte po potravinách s vysokým obsahem hořčíku, hořčík pomůže i při chutích na kyselé potraviny. Pokud prahnete po chipsech a brambůrcích, zkuste doplnit hladinu vápníku, s chutěmi na sýry se vypořádejte s omega-3 mastnými kyselinami. Během PMS pak nezapomínejte ani na zinek a železo!

A pokud se vám chutě překonat nedaří, nezoufejte. Poslední, co potřebujete jsou výčitky a špatná nálada. Jezte po malých porcích pravidelně a pokud se chuť přece jen objeví a vy nedokážete odolat, prostě si vychutnejte svůj kousek čokolády 😉

Poslední komentář